Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

DE UNIE: PLANNEN SCHIPHOL GAAT DUIZENDEN BANEN KOSTEN

Reactie Reinier Castelein voorzitter vakbond De Unie op nachtsluiting Schiphol

“Schiphol kiest eenzijdig voor verdere sloop van de sector. Dit gaat duizenden hoogwaardige banen kosten, terwijl laagwaardige arbeid overeind blijft.” Dat zegt Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie.

Het draagvlak voor Schiphol is met de groei van de luchthaven steeds verder afgenomen. Doordat de groei met name zit in lowcost airlines met lager betaalde arbeid, draagt Schiphol gemiddeld steeds minder bij aan het verdienvermogen van Nederland.

KLM en Transavia vormen het hart van de Nederlandse luchtvaart maar worden keihard geraakt door de nachtsluiting. Dat kan anders. Overlast laten afnemen zou gecombineerd kunnen worden met krimp van lowcost carriers als Ryanair en EasyJet. Maar EU wetgeving maakt dat onmogelijk. De overlast van Schiphol neemt weliswaar af door dit besluit, maar het verdienvermogen en daarmee de bijdrage aan de economie ook.

De eenzijdige keuze van Schiphol om tot deze maatregel over te gaan is de tweede keer in korte tijd dat Ruud Sondag de KLM overvalt met ingrijpend beleid. Het is te gek voor woorden dat ego’s in bestuurskamers de afgelopen decennia deze twee bedrijven zo tegenover elkaar zet. Juist met een totaal nieuwe top bij KLM zou de weg vrij moeten zijn voor vernieuwde verhoudingen. Interimmer Ruud Sondag moet snel worden opgevolgd door een meer verbindende CEO, voordat hij van Schiphol een vuilstort plaats maakt”, aldus Castelein.

Lees hier het hele artikel in Luchtvaartnieuws

RECENT NIEUWS

Het is eindelijk tijd om te stemmen! De aangescherpte teksten zijn binnen.

>>

Wij krijgen best veel vragen. De meestgestelden hebben we voor je op

>>

Krijg een deel van je lidmaatschap terug via de cafetariaregeling Voor een

>>