Donderdag, 3 oktober 2024, zijn de vakbonden in een bijeenkomst van 45 minuten bijgepraat door KLM over de Back on Track plannen. Die 45 minuten zijn, zo zul je begrijpen, onvoldoende om de volledige reikwijdte van de plannen door te nemen en te doorleven. Het is wel schrikken. We hebben in ieder geval met elkaar afgesproken dat we de komende tijd nog veel met elkaar zullen zitten om de plannen te bespreken en om ze nader vorm te geven. Want wat betekent dit nu voor jou? Dat is op dit moment nog niet helder.
De Unie heeft nadrukkelijk aangegeven dat we goed moeten luisteren naar de ideeën en suggesties die vanaf de werkvloer al aan het opborrelen zijn. De beste ideeën, die vaak ook nog het meeste opleveren, komen namelijk van onderop in plaats van bovenaf. Dit is cruciaal om draagvlak te creëren voor concrete maatregelen. Gedwongen ontslagen zijn voor ons op dit moment onaanvaardbaar. KLM zou echt geleerd moeten hebben van de fouten die tijdens corona zijn gemaakt.
Sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen
KLM heeft tijdens dit overleg vooral herhaald wat er in hun nieuwsbericht stond. Deze plannen moeten binnen afzienbare tijd 450 miljoen euro opleveren in het resultaat van KLM. Daarbij kijkt KLM naar het verlagen van kosten, maar zeker ook naar het verhogen van opbrengsten.
Bedreigingen
De probleemanalyse die KLM deelde in ons gesprek was iets explicieter dan ze aan het papier hadden toevertrouwd. KLM kijkt met afgrijzen naar de (mogelijke) introductie van hogere vliegbelasting in 2027, zoals in de plannen van het kabinet staan. Ook de verhoging van de havengelden is hen een doorn in het oog. Ook de vermindering van het aantal vluchten vanaf Schiphol vormt een bedreiging voor het verdienmodel van KLM. Daarnaast hebben geopolitieke spanningen en oorlogen wereldwijd geleid tot hogere kosten door de noodzaak van dure omvliegroutes.
Zwaktes omzetten in kansen
Ook kwamen we gaandeweg het gesprek op de huidige twee grote zwaktes van KLM op dit moment. Dat is enerzijds een tekort aan vliegers en anderzijds een underperfomance van MRO’s door een tekort aan technici en een supply chain die niet op orde is. Met name op deze twee punten is De Unie kritisch. KLM doet alsof hen dit is overkomen. De coronacrisis is ons allemaal overkomen. Dat is waar.
De keuzes die toen gemaakt zijn en waar we vandaag de dag de wrange vruchten van plukken, komen voort uit korte termijn politiek. De eerste IATA outlook in coronatijd voorspelde een terugkeer naar het pre-corona (2019) niveau van vliegen eind 2023. De Unie heeft destijds benadrukt dat cruciale beroepen – waarvoor uitgebreide scholing nodig is – behouden moesten blijven. Het personeelstekort dat nu is ontstaan, is het gevolg van KLM’s bewuste keuze om op teveel cruciale plaatsen werknemers (vrijwillig) te laten vertrekken. We moeten er nu voor zorgen dat we niet dezelfde fout opnieuw gaan maken. Toch lijkt ook nu de korte termijn het te winnen van een goed doordachte langetermijnstrategie. Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. Hopelijk KLM ook niet.
In de huidige arbeidsmarkt is het vooral van belang om bestaand personeel te behouden. Onder het motto de achterdeur dicht en de voordeur wagenwijd open, zullen arbeidsvoorwaardelijke ingrepen wat De Unie betreft geen optie zijn. Ook mag er niet bezuinigd worden op vliegveiligheid, veilige arbeidsomstandigheden en een sociaal veilig klimaat. Gezond werken en een gezonde werk-privé balans zijn sleutel in het verminderen van verzuim. Ook hier moeten we goed luisteren naar de ideeën over oplossingen die leven op de werkvloer.
Kansen
Ondanks de uitdagingen blijft er een sterke vraag naar vliegreizen. Sinds het begin van de mensheid droomt men al van vliegen, en KLM helpt deze dromen nog steeds te verwezenlijken. Met een ambitieuze investeringsagenda voor een nieuwe vloot kan KLM ook in de toekomst blijven inspelen op de behoefte aan vliegreizen. De Unie zal, zoals bij eerdere crises, haar verantwoordelijkheid nemen om KLM sterker te maken. Vanuit jouw belang. Met volop kansen voor jou en je collega’s op een mooie carrière bij een even zo mooi bedrijf.
Sterktes
De Unie herkent de sterktes die KLM zelf aanhaalt. Jij en je collega’s zijn een super bevlogen team. Loyaal aan elkaar en aan KLM en haar passagiers. Gecombineerd met de historie, als oudste luchtvaartmaatschappij die vliegt onder de eigen naam, maken jullie van KLM een ijzersterk merk. Dat moeten we koesteren en daar mogen we trots op zijn. En dit ijzersterke merk moeten we ook onderhouden. Met elkaar voor elkaar. Vanuit ons blauwe hart.
Een sterke Unie maakt zich sterk voor jou
Door je lidmaatschap bij De Unie heb je ervoor gekozen jezelf te versterken. We moedigen je aan om je collega’s ook te overtuigen lid te worden, want samen staan we sterker. De Unie biedt een plek waar je advies kunt inwinnen, je zorgen kunt delen en oplossingen kunt vinden. Samen kunnen we elke uitdaging aan. Fortuna Eruditis Favet, vrij vertaald het lot helpt degene die goed voorbereid is. Laten we ons samen voorbereiden op wat komen gaat.
Heb je vragen, opmerkingen, suggesties of complimenten, je kunt ons mailen op gertjan.tommel@unie.nl. Bellen kan ook op 06-5252 2034.
Hou je taai en laat je niet gek maken.
Met vriendelijke groet,
De Unie
Gertjan Tommel
Belangenbehartiger (a.i.)
De KLM Cabine Unie/De KLC Unie