Afgelopen dinsdag zaten wij weer aan tafel met KLC voor het maandelijks regulier overleg. Daar hebben wij een aantal interessante onderwerpen bespreekbaar gemaakt! Daarnaast hadden wij ook de kick-off van het cao-proces, waarbij Maarten ons meer vertelde over waar we nu staan. We vertellen jullie in deze nieuwsbrief graag meer over wat er is besproken!
Positie KLC binnen KLM
Wij merken op dat wij als KLM Cityhopper vaak niet benoemd worden door KLM of zelfs vergeten worden, zoals onlangs gebeurde toen er een discussie ontstond met betrekking tot het nieuwe vervoersbeleid. KLM vergat haar voorstel te delen met KLC. Wij horen ook terug van doorgestroomde collega’s dat ze bij KLM vaak geen idee hebben wat wij bij KLC doen. De EBC box wordt hen na 9 jaar serveren uitgebreid uitgelegd, of er volgen opmerkingen als ‘’zo, mag je nu ook eindelijk op nachtstop?’’ Dit vinden wij beschamend en heeft de KLC CA simpelweg niet verdiend!
Wij hebben KLC daarom gevraagd of zij dit ook merken en wat zij daar tegen doen. Ook zij merken op dat we vaak niet benoemd worden. Dat KLM’ers vaak geen idee hebben, was hen nog niet bekend. Onlangs hebben wij voorgesteld om meer te gaan samenwerken met KLM op het gebied van doorstroom. Hoe dat er precies uit gaat zien volgt later, maar voor nu hebben we in elk geval al afgesproken dat we daar ook met elkaar gaan bekijken hoe we de KLM-collega beter kunnen gaan informeren over KLC.
Het uitstralen van de inclusieve organisatie, zoals KLM dat graag wil, begint wat ons betreft al binnen de zogenoemde blauwe familie.
Dagdiensten
Wij ontvingen veel meldingen over roosters vol met dagdiensten. Het viel ons daarnaast ook op dat in de pairinglijsten veel meer dagdiensten beschikbaar zijn. Naar aanleiding daarvan hebben wij een uitvraag onder onze leden gedaan waarbij we jullie vroegen om roosters toe te sturen die voornamelijk uit dagdiensten bestaan en hebben we tientallen roosters mogen ontvangen, dank daarvoor! We hebben om opheldering gevraagd.
KLC erkent dat er meer roosters zijn vol met dagdiensten. KLC geeft aan dat dit te maken heeft met een aantal factoren. Tijdens de winterdienst vliegen wij minder vlootlijnen. Tegelijkertijd is het aantal wetleases gestegen waardoor zij meer nachtstops van ons overnemen. Dat komt weer voort uit het tekort aan cockpit en daardoor is er momenteel ook een overschot aan cabinecollega’s. Als gevolg daarvan worden er roosters opgeknipt om rust te creëren, want die ruimte is er nu. Hierdoor ontstaan er helaas meer dagdiensten. Wij vroegen ons vooral af hoe het kan dat sommige collega’s voornamelijk dagdiensten op hun roosters zien verschijnen en andere collega’s wel veel nachtstops of dagjes over krijgen. De verdeling die het systeem maakt lijkt uit balans te zijn. Dat is KLC ook opgevallen. Zij gaat nu handmatig onderzoeken of er een betere verdeling tussen de dagdiensten en pairings gemaakt kan worden. Wij blijven dit agenderen totdat er uitsluitsel komt, wordt vervolgd dus!
Verval Superjokers winterperiode
Vanaf het moment dat het zomerverlof bekend was konden de Superjokers voor het zomerseizoen 2025 ingezet worden. Echter vanaf dat moment konden de resterende Superjokers voor de winter 24-25 niet meer worden ingezet. Dit riep veel vragen op. KLC heeft aangegeven dat dit een fout betreft en dat zij dit gaan aanpassen. Zoals inmiddels bekend kunnen jullie alsnog de resterende Superjokers in de periode van 16 januari tot en met 31 maart inzetten. Omdat er genoeg capaciteit beschikbaar is wordt ook het aantal Superjokers per dag alvast opgehoogd, waardoor er op elke dag in deze periode weer ruimte beschikbaar is. We hadden hierover al afspraken gemaakt in de trial ‘’Grip op rooster’’’, maar kunnen dit nu dus al eerder toepassen!
Back on Track
Voorafgaand aan de kick-off van het cao-proces sloot Maarten aan om ons bij te praten over Back on Track. Om niet te veel ruis op de lijn te brengen en de informatie vooral uit eerste hand te laten komen wijden we er in deze nieuwsbrief niet te veel over uit. We adviseren je daarom om eens deel te nemen aan de KLC Connects sessie op 9 december aanstaande. In de tussentijd blijft ons standpunt ongewijzigd. Hoe dit ook alweer luidt? Dat lees je in een eerdere brief van Gertjan! Resultaten cao-enquête
Jullie hadden tot en met 11 november de tijd om onze enquête in te vullen, dit is in grote getalen gebeurd. Dank voor al jullie input! Wij hebben de resultaten verwerkt en daaruit zijn de, voor jullie, belangrijkste thema’s naar voren gekomen. Wij willen hier graag nóg dieper ingaan, tijdens online ledensessies. Dit jaar heeft elke sessie een eigen thema zodat je enkel hoeft bezig te zijn met datgene dat jij belangrijk vindt. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze voorstellen nog verder te ‘’fine-tunen’’ en jou de mogelijkheid om wederom inspraak te hebben! Wil jij hierbij aansluiten? Geef je dan op voor één of meer sessies:
- Maandag 25-11, 20-21 uur Thema “Roostering: WRR en grip op roosters”
- Donderdag 28-11, 11-12 uur Thema “Financiële zorgen”
- Zaterdag 30-11, 13-14 uur Thema “Back on Track: doorstroom en productiviteit; product aan boord”
- Maandag 2-12, 20-21 uur Thema “Roostering: WRR en grip op roosters”
Om je op te geven, klik hier!
Kick-Off cao-traject
De kick-off van afgelopen dinsdag 19 november was vooral bedoeld om met elkaar afspraken te maken over proces en overlegmomenten. Wanneer sturen we elkaar de voorstellenbrieven op, wanneer starten we “echt” met de onderhandelingen. Daarnaast wisselden we ook onze visies over KLC en werken bij KLC aan elkaar uit. We vonden het fijn dat Maarten en zijn leiderschapsteam de gehele kick-off aanwezig was en bleef. Zodat niet alleen het KLC verhaal door iedereen gehoord werd maar ook het vakbondsperspectief.
Dat neemt niet weg dat de boodschap die Maarten had, niet heel positief was. Hij schetste een vooruitzicht voor 2025 dat KLC minder gaat vliegen maar wel te maken krijgt met stijgende kosten. KLC De Unie heeft daarom gevraagd om tijdens de eerste onderhandelingsdag dieper in te gaan op de kostenstructuur van KLC – zeg maar welk deel van de kosten waar vandaan komen, zoals havengelden, salariskosten, onderhoudskosten, commerciële kosten, vliegtuigkosten, etc. En waar de stijging van de kosten over 2025 vandaan komen. Er is immers nog geen nieuwe cao. Dus stijging van salariskosten kunnen daar nog niet inzitten. En zitten ze daar wel in dan weten we met welke loonstijging KLC rekening houdt. En dat is dan weer handig om te weten voor de onderhandelingen.
Ook spraken we over de schijnbare tegenstelling tussen meer ruimte in de roosters én hoger ziekteverzuim wanneer je de periode 2017/2018 vergelijkt met 2023/2024. Ook hier hebben we gevraagd om dieper in te gaan op het fenomeen verzuim. Met een verzuim van rond de 12% wil je namelijk met elkaar inzichtelijk hebben wat daarvan de oorzaken/uitdagingen zijn voordat je de juiste oplossingen kunt vinden. Mogelijk zullen we dit ook bij jou en je collega’s ophalen middels een poll of vragenlijst.
Visie KLC De Unie
Tijdens het overleg schetste KLC ook waar zij de komende tijd op focussen. Dat zijn uiteraard kosten en opbrengsten, maar met betrekking tot het personeel vooral op welzijn en ontwikkeling. Daar zijn we natuurlijk niet tegen. Dat sloot ook mooi aan op de visie die KLC De Unie presenteerde aan KLC. Centraal stond daarin een model van Daniel Pink over wat mensen nu motiveert en gedreven maakt. Vanuit die theoretische kant kom je ook op wat je als organisatie kunt doen om je medewerkers een inspirerende en veilige werkplek te bieden. Wat ons betreft moet KLC een great place to work bieden maar ook een safe place to work. Open en transparante communicatie richting jullie, erkenning en waardering van de bijdrage die jij en je collega’s leveren, en ontwikkelkansen voor jezelf zijn een aantal van de aspecten die kunnen bijdragen aan een groter gevoel van vakmensschap, autonomie en het gevoel dat je werk ertoe doet. Deze laatste drie factoren in de juiste balans zorgen voor gedrevenheid. Wil je meer achtergrond omtrent Daniel Pink’s autonomy/mastery/purpose motivation model klik dan hier voor een handzame website waar je ook een geanimeerde uitleg kunt bekijken. We denken dat KLC op een aantal aspecten kan verbeteren zodat het werkplezier en welzijn van jullie zal toenemen. Ook dit zal KLC De Unie op de agenda van de cao en het reguliere overleg blijven houden.
10 december eerste onderhandelingsdag
Het werd tegen het einde van de kick-off pas echt interessant. Waar KLC De Unie in het vorige traject het “verwijt” kreeg dat het weinig concreet was omdat we vooral langs thema’s het gesprek wilden voeren, stelde KLC dit nu voor. KLC De Unie vindt dit geen probleem. Die keuze was toen heel bewust. Wij zijn van mening dat het gesprek voeren over langs de lijn van thema’s leidt tot beter begrip van de uitdagingen op dat thema en ook tot betere oplossingen. Anders praat je vooral over het concrete voorstel en veel minder over het achterliggende doel van dat voorstel. En vaak gaat het om het doel en zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
We kunnen overigens ook heel concreet worden in onze voorstellen. Dankzij de input van jou en je collega’s. Concreet moeten we uiteindelijk ook worden. Maar we kunnen ook langs thema’s de gesprekken voeren. We denken dat één en ander ook te maken heeft met het tijdstip dat KLC de onderhandelingen begint. Bij KLC starten we op 10 december. Bij KLM Cabine starten we op 18 december. Dat maakt het voor KLC wellicht wat spannend om voor het moederbedrijf uit te lopen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor. Onze voorstellenbrief zullen wij op 9 december aan KLC opsturen. Voordat wij hem naar KLC sturen, krijg jij hem eerst te zien.
Mis jij nog iets in deze nieuwsbrief? Of heb je suggesties voor ons met betrekking tot ons werk? Laat het ons dan weten door een mail te sturen naar klc-cabine@unie.nl of stuur ons een DM op Instagram.
Met vriendelijke groet,
Team KLC De Unie
Amanda
Naomi
Chakira
Gertjan