Gisterochtend zijn wij door Maarten Koopmans bijgepraat over de adviesaanvraag waarbij 250 kantoorbanen verdwijnen. Omdat dit indirect effect heeft op KLC Cabine vinden wij het belangrijk om een kort verslag met jullie, onze leden, te delen.
KLM Groep breed gaan er kantoorbanen verdwijnen en alle dochterondernemingen dragen daaraan bij. Denk onder andere aan Transavia, Sygnific, KCS en KLC dus ook. Deze collega’s zullen zoveel mogelijk worden herplaatst binnen het bedrijf, maar gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten.
Het betreft geen cabine banen en daarom zal het effect op ons minder zijn, aldus Maarten. Wij hebben echter wel benadrukt dat de te verdwijnen banen onze operatie wel degelijk vertegenwoordigen en daarom indirect effect hebben op ons. Wij vinden een constante transparantie belangrijk en zullen het perspectief voor KLC Cabine blijven monitoren.
Op dit moment ligt er een adviesaanvraag bij de OR. Daarin deelt het bedrijf de motieven voor dit besluit, de gevolgen voor het personeel en geeft het ook aan welke maatregelen worden genomen om met die gevolgen om te gaan. Vast staat dat dit een maatregel uit het Back on Track programma betreft.
Reinier Castelein, voorzitter van De Unie heeft zich ook uitgesproken over het voorgenomen besluit:
“KLM heeft ons onaangenaam verrast met de mededeling dat ze 250 arbeidsplaatsen gaat schrappen. Het gaat om indirect personeel waarvan KLM eenzijdig heeft vastgesteld dat deze medewerkers wel weg kunnen.”
“Het is niet des KLM’s om op deze wijze te communiceren over gedwongen ontslag op deze schaal. In de cao staat keurig afgesproken hoe bonden en KLM hierover in gesprek moeten. Dat gesprek heeft nog niet plaatsgevonden.”
Het hele artikel in de Telegraaf lees je hier.