Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

Ledenmail KLC – regulier overleg 14 oktober 2025

Dinsdag 14 oktober 2025 zaten wij weer om de tafel met KLC voor het maandelijkse overleg. Daar spraken we onder andere over de instroom, promotie en doorstroom, de trial met de M+ vluchten en de uitkomsten van de superjoker enquête. Bovendien hebben we ook teruggekeken op de stakingen van vorige maand en zijn een aantal andere operationele updates aan bod gekomen. Een volle agenda met interessante topics. Lees je weer mee?

Loop geen geld mis: cafetariaregeling

Tot en met 16 november 2025 heb je de tijd om de cafetariaregeling aan te vragen voor de resterende vervoersvergoeding en de gedeeltelijke teruggave van de vakbondscontributie. Dit doe je via MyKLM -> MyHR -> My Flexible Benefits. De volledige uitleg kun je hier vinden, lees dit goed door. Zorg er ook voor dat je je jaaropgaaf uiterlijk op 16 november 2025 hebt doorgestuurd naar vbc@klm.com, anders wordt het niet in behandeling genomen en ontvang je het geld dus niet. Heb je de jaaropgaaf nog niet binnen? Vul voor 6 november 2025 dit formulier in, zodat je de jaaropgaaf nog op tijd ontvangt!

Instroom – promotie – doorstroom

Dit jaar zullen nog twee initials starten, waarmee er bijna een einde komt aan de grote instroom van nieuwe collega’s in 2025. Ook maken nog zo’n veertigtal collega’s de stap naar CA1 dit jaar, verspreid over vier cursussen. De laatste CS-cursus staat in november 2025 gepland. Voor wie nog wacht op een promotie of graag nieuwe collega’s wilt leren kennen: goed nieuws, 2026 wordt jouw jaar!

Op 27 oktober 2025 gaat de vacature namelijk weer open. Voor volgend jaar worden er zo’n 150 tot 250 nieuwe collega’s verwacht, verspreid over 15 tot 25 cursussen. Daarnaast staan er ook hetzelfde aantal CA1-promoties gepland. Als je de stap naar CS wilt maken, is daar ook zeker ruimte voor: KLC heeft tussen de 5 en 20 CS-klassen in de planning staan voor 2026. Bovendien is er ook al wat meer duidelijk over de doorstroom: alhoewel het niet nodig is omdat niemand vijf jaar in dienst is, wil KLC wel doorstroom faciliteren. Zo voorkomen we dat er een te grote wachtlijst ontstaat. De planning hiervan staat echter nog niet vast en daarom zijn we voorzichtig met het doen van uitspraken hierover. Wel hebben de eerste collega’s hun einde contract gesprekken al staan.

Doorstroom van KLC naar KLM is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste daarvan is het aantal CS-collega’s dat nodig is binnen KLC. Pas wanneer er voldoende CS-collega’s zijn, wordt doorstroom mogelijk. Om hierop voorbereid te zijn, wordt er al volop geanticipeerd op het aantal nieuwe collega’s en de promoties naar CA1 en CS. Daarentegen gaan we ook groeien in plaats van krimpen. In de zomer van 2027 wordt verwacht dat we 50 vlootlijnen vliegen, waar dat er aankomende zomer 45 zullen zijn. Dit is mogelijk door het akkoord met de cockpit, onze efficiëntie en ook gedeeltelijk noodzakelijk vanwege de problemen met de vloot bij KLM.

Zoveel nieuwe collega’s en promoties vraagt veel van de verschillende afdelingen, waaronder Recruitment en Training Department, waar veel nevenfunctionarissen actief zijn. Dit zal hoogstwaarschijnlijk een (tijdelijke) aanpassing vragen van de nevenfunctieregeling of de inhuur van externen, zoals van KLM of Transavia. Deze regeling bespreken wij op 16 december 2025 met KLC. Mocht je hier vragen over hebben, je zorgen over willen uiten of juist suggesties met ons willen delen, stuur ons een berichtje via klc-cabine@unie.nl!

Als kleine reminder: wij bieden ook CS-sollicitatietrainingen aan, ter ondersteuning van collega’s die zich willen voorbereiden op hun volgende stap. Stuur ons gerust een berichtje om je hiervoor aan te melden

Operationele updates

De stakingen van vorige maand zijn je vast niet ontgaan. De impact op de operatie, de passagiers en ook onze roosters was groot. Volgens KLC zijn de stakingsdagen best prima verlopen, doordat er tijdig vluchten zijn geannuleerd en is ingegrepen in de roosters. Op de tweede stakingsdag kregen wij verschillende meldingen over lange omdraaitijden op outstations van soms ruim vijf uur. Dit is uiteraard veel te lang en niet goed voor je welzijn. Wij hebben deze zorgen kenbaar gemaakt, waardoor er de week erop lounge-toegang is geregeld voor de betreffende crew(s). Hierdoor hadden zij een fijne plek om even tot rust te komen en te wachten.

Een rustige operatie is essentieel voor het goed kunnen doorlopen van de roosters en het verminderen van uitval. Het ziekteverzuim is namelijk gestegen naar 12,1%. Er zitten best wat collega’s thuis vanwege KNO-klachten, maar de ervaren zware zomer, de verschillende AOG’s en de overige verstoringen, bijvoorbeeld vanwege het weer, dragen er helaas ook aan bij. Met de komst van de winterdienstregeling zit er meer ruimte in de operatie. Hierdoor probeert KLC waar mogelijk af te sturen op dubbele dagdiensten, zesdaagsen en één dag vrij, terwijl de korte op-en-neertjes juist als afsluiter ingepland worden.

Zoals altijd: ervaar je je rooster als zwaar? Schroom niet en meld het ons, maar schrijf er ook een Trip Report of SFR (fatigue report) over. We kunnen je niet altijd direct helpen, desondanks nemen we alle feedback en suggesties zeker mee!

Trial M+ vluchten

Zoals vermeld in de e-mail van Inge Vries op 9 oktober 2025 start KLC vanaf 26 oktober met een trial waarin er maximaal twee M+ vluchten in een duty (pairing) verwerkt zijn. Dit kan bijvoorbeeld een retourvlucht zijn of een rotatie van en naar een nachtstop. Wij vragen ons af of dit het benodigde effect zal hebben. Zo blijkt uit feedback dat het doen van een M+ vlucht op zich niet als zwaar wordt ervaren, maar de combinatie met de vluchten eromheen wel. Er zijn namelijk vaak nog andere lange M/M+ vluchten ingedeeld in plaats van de kortere hopjes. KLC De Unie is van mening dat dit anders vormgegeven dient te worden voor een draagbaarder rooster; al hopen we zeker dat deze trial zorgt voor de eerste verlichting. Laat dus ook van je horen: Deel je mening met ons én ook zeker met KLC!

Uitkomsten superjoker enquête

Binnenkort kun je de superjokers voor het zomerseizoen (april tot en met september) van 2026 aanvragen. Middels de enquête had je de mogelijkheid om jouw mening te geven over hoe het aanvraagproces eerlijker gemaakt kon worden, zodat iedereen meer kans heeft op het verkrijgen van de gewilde weekenden. Hier zijn 212 reacties op gekomen, waarvoor dank!

Bijna 80% gaf aan niet één van zijn of haar voorkeuren te hebben gekregen tijdens afgelopen aanvraagrondes. Een belangrijke reden hiervoor is dat wanneer het systeem opengaat om aan te vragen, collega’s net aan het vliegen zijn en daarom niet meteen de aanvraag kunnen doen. Er zijn drie opties voorgesteld. Een verdeling tussen de zomer en winter zag bijna de helft van de respondenten niet zitten, dit vanwege de belemmering die het oplevert. Het is ten slotte aan jou wanneer je de superjokers wilt inzetten. De overige opties waren gespreid aanvragen – ruim 40% vond dit een goed idee – of het invoeren van een prio-1 superjoker. Ongeveer de helft was het hiermee eens. Daarnaast zijn er nog meerdere suggesties door jullie gedaan, zoals het laten openstellen op je verjaardag. Dank voor alle voorstellen, deze nemen we zeker mee voor in de toekomst!

Uiteindelijk is in samenspraak met VNC en KLC besloten om het gefaseerd aanvragen te testen, waarbij er tijdens de eerste fase drie superjokers worden opengesteld en een week later de rest. Dit doen we dus weer in de vorm van een trial. We denken dat dit in beginsel zal zorgen voor een eerlijkere verdeling, doordat hopelijk iedereen de kans krijgt om zijn of haar voorkeurs(weekend)dag aan te vragen. Ook was Caro op deze nieuwe aanvraagwijze al systeemtechnisch voorbereid. Mocht dit toch niet genoeg blijken of niet werken zoals gehoopt, gaan we weer terug naar de tekentafel én vragen we uiteraard weer jouw input. Hoe dit er precies uitkomt te zien en hoe het in z’n werking zal gaan, informeren we je gezamenlijk op korte termijn over. Houd de newsapp en/of je KLM-mail goed in de gaten, zodat je goed voorbereid en op de hoogte bent!

Met betrekking tot de trial ‘Grip op Rooster’: in onze ledenmail van september 2025 gaven we aan deze trial nog niet te formaliseren, maar tussendoor te blijven monitoren hoe de werkwijze bevalt en wat er nog meer getest zou kunnen worden. Dit klopte niet helemaal: we gaan deze trial wel formaliseren en zullen volgend jaar september (pas) bekijken of het nog steeds voldoet. Mochten er aanpassingen nodig zijn of er spelen andere behoeftes onder het korps, dan zullen we dat op dat moment opnieuw vormgeven in plaats van tussendoor.

Werkdruk CCM’s

De CCM’s ervaren een hoge werkdruk. Dit merk jij wellicht ook, doordat je misschien wat minder contact hebt met je manager, soms wat langer moet wachten op een reactie of dat een antwoord wat kortaf kan zijn. De CCM’s doen uiteraard hun best om alle CA’s zo goed mogelijk te helpen. Deze hoge werkdruk is KLC niet onbekend: er is gekozen om één extra CCM aan het team toe te voegen en dus af te zien van de oorspronkelijke verkleining van het team, de zogenoemde Health CCM (een niet vliegende collega). Deze nieuwe collega zal zich focussen op complex en langdurig verzuim en is daarin gespecialiseerd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er nog een andere Health CCM wordt aangesteld.

LCDM-dag en salarisdag bij onbetaald verlof

We zijn nog steeds in gesprek over de waarde van de LCDM-dag bij doorstroom, waarbij de meningen sterk verschillen. We houden je hiervan op de hoogte mocht er nieuws zijn. Ook hebben we al van een flink aantal leden berichtjes ontvangen omtrent onbetaald verlof en de opgeschoven loonsverhoging, waarvoor veel dank! Heb jij ook onbetaald verlof opgenomen de afgelopen tijd? Laat het ons weten via de mail! Geef daarbij ook even de periode aan waarin je het hebt opgenomen. Goed om te weten dat er zich al een flink aantal collega’s hebben gemeld. Vanaf 1 november gaan we hier verder mee aan de slag. Tot die tijd kun je je dus nog aanmelden. 

Tot slot

Zoals altijd: heb jij vragen, suggesties of opmerkingen over één of meer van deze onderwerpen? Of wil je gewoon even je ei kwijt? Laat het ons weten via klc-cabine@unie.nl of via onze Instagram, wij denken graag met je mee.

Met vriendelijke groet,
Team KLC De Unie

Amanda
Damiën
Meckx
Naomi
Gertjan, belangenbehartiger