Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

Ledenmail KLC – regulier overleg februari 2025

Na de afgelopen cao overleggen was het gisteren weer eens tijd voor een regulier overleg. Tijdens het regulier overleg, dat maandelijks plaatsvindt, spreken we over de meer alledaagse onderwerpen zoals bijvoorbeeld de trial ’’Grip op Rooster, Buy on Board, ombouw E2 maar ook over doorstroom. Deze week een ledenmail met hier en daar positief nieuws!

E-learning ’’My Roster Rules!’’

Op ons verzoek heeft KLC een nieuwe e-learning ontwikkeld waarin belangrijke roosterregels worden uitgelegd. Deze e-learning kun je ook zien als een handige tool vol informatie waarmee je wat invloed op je rooster kunt uitoefenen! We horen graag jullie bevindingen zodat we deze kunnen terugkoppelen naar KLC.

De e-learning kun je hier vinden!

Inflatiecorrectie

In de vorige cao spraken wij af dat de salarisverhoging van juli ’24 nog verhoogd kan worden indien de inflatie in oktober van datzelfde jaar meer is dan 3%. Deze wordt afgeleid van de CPI, vastgesteld door het CBS. Eerder bleek dat dit in oktober niet het geval is geweest, maar we hebben dit op kunnen rekken tot december en wat blijkt, nu lijkt er toch een kleine verhoging in te zitten! We wachten het officiële bericht nog even af, maar dat verwachten we de komende dagen.

Vertraging in promotie

De afgelopen periode hebben er weinig promotietrainingen plaatsgevonden. Inmiddels zijn we weer onderweg en is er zelfs een tekort aan ’’CS’en op de plank’’ ontstaan om de beschikbare trainingen te vullen, daarom gaan er ook weer sollicitatiegesprekken plaatsvinden. Dat is goed nieuws en draagt uiteindelijk bij aan een soepele doorstroom aangezien we te allen tijde voldoende CS’en in ons korps nodig hebben om die doorstroom te kunnen blijven waarborgen.

Sidenote: heb jij ook een uitnodiging ontvangen voor de sollicitatiegesprekken en wil jij je goed voorbereiden? Volg dan bij ons de CS-sollicitatieprep.! Stuur een mailtje naar klc-cabine@unie.nl en dan plannen we een training in!

Daarnaast wachten er ook collega’s op een plaatsing op een training voor promotie tot SCA. Deze collega’s hebben allemaal hun examens met positief resultaat behaald, maar daar zit een einddatum aan. Wij hebben KLC verzocht inzichtelijk te maken om hoeveel collega’s dit gaat en daar tijdig op te acteren. Op dit moment hebben we daar dus nog geen eenduidig antwoord op, dat houden jullie dus nog tegoed.

Buy on Board

Deze week is er een start gemaakt met het testen van het nieuwe Buy on Board product op vluchten naar Oslo, Lissabon en Porto. We hebben gisteren al enkele noten gekraakt. Alle partijen zijn het erover eens dat de kleine stroopwafel eigenlijk niet volstaat als snack, toch is er specifiek gekozen voor de kleine variant aangezien deze in één lade van de trolley beladen kan worden, terwijl de grotere variant meerdere lades beslaat.

Daarnaast blijkt ook dat niet alleen wij niet weg zijn van de nieuwe menukaart, maar ook binnen KLC niet iedereen enthousiast is. Dat heeft te maken met de hoge prijzen. We beseffen ons dat we nog in een testfase verkeren, maar toch wilden we dit al benoemd hebben.

Wij zijn benieuwd naar de ontwikkelingen en blijven deze dan ook monitoren. Mocht je binnenkort een testvlucht op je rooster hebben, dan kun je alle informatie vinden in de Lido MPilot app!

Ombouw E2

Zoals na het vorige reguliere overleg al benoemd heeft KLC een adviesaanvraag gedaan bij de OR met betrekking tot het ombouwen van de E2. Inmiddels is door de OR een conceptbesluitbrief verstuurd, hoewel deze nog niet is ondertekend kunnen we alvast melden dat onder andere de volgende condities hierin zijn opgenomen:

  • De GC dient te worden betrokken bij de designerreviews
  • Er wordt een evaluatie gedaan of dat de omdraaitijd nog volstaat. Indien nodig zal deze moeten worden verlengd
  • De NPS score wordt bijgehouden van zowel vóór als na de ombouw

Het is fijn dat de NPS score wordt bijgehouden maar wij zijn vooral benieuwd naar de EPS, ofwel de werkbeleving voor de CA. We zien graag dat de CA ook wordt betrokken bij het proces. Dit idee is eerder al geopperd, ook door KLC, maar daar is tot op heden nog geen uitsluitsel over. Ook dit vraagstuk wordt dus nog vervolgd…

Werkgroep doorstroom

Omdat de doorstroom nog verre van soepel verloopt en we tegen zaken aan blijven lopen waarbij de CA vaak van KLC naar KLM en weer terug gestuurd wordt, starten we binnenkort – op ons aandringen – met de ’’Werkgroep Doorstroom’’. We gaan samenwerken met vertegenwoordigers vanuit KLM en de intentie is om bepaalde processen vast te leggen en te versoepelen. Nu loopt dit proces te vaak uit op een gevalletje ‘van het kastje naar de muur’ en dat is uiteraard onwenselijk. Wij houden jullie uiteraard op de hoogte van de voortgang.

Sta jij op de valreep van je doorstroom en loop je tegen zaken aan of heb je suggesties om het proces te verbeteren dan horen wij deze graag! Ook deze mogen jullie mailen naar klc-cabine@unie.nl.

Voor nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte!

Met vriendelijke groet,
Team KLC De Unie

Amanda
Naomi
Chakira
Gertjan