Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

Meet Michel Rog

Meet Michel Rog

Michel Rog was jarenlang cao-onderhandelaar in de luchtvaart. Hij kent de branche dus van haver tot gort: ‘De cabinemedewerkers van KLC zijn trots op hun werk en in moeilijke periodes waren ze bereid offers te brengen. Nu is het tijd dat hún stem weer wordt gehoord.’

Nieuwe vleugels

‘Je denkt misschien: nóg een vakbond aan tafel, is dat wel van deze tijd? Zeker! Want de wens om iets te veranderen is groter dan ooit, vandaar dit nieuwe initiatief. Het KLC-cabinepersoneel heeft zware jaren achter de rug, met volle roosters, onprettige arbeidsomstandigheden en nauwelijks doorstroommogelijkheden. Om nog maar te zwijgen van het structureel uitblijven van loonsverhoging. Maar de stem van deze medewerkers werd vaak niet gehoord. Dat kon zo niet langer, en dus verenigden vijf KLC’ers zich met één missie: het KLC-geluid laten horen.

Stevige wortels

Maar hoe goed je je ook organiseert, zonder professionele slagkracht komen nieuwe ideeën moeilijk van de grond. Daarom zochten de verenigde KLC’ers contact met De Unie – die trouwens ook al jaren het KLM-Grondpersoneel vertegenwoordigt. Bij ons gaat het er democratisch en transparant aan toe: we willen weten wat er speelt. Elk belang nemen we serieus en we vragen álle leden om hun mening. Dat doen we met grote surveys, zoals bij de cao-onderhandelingen, en soms met kleinere peilingen – bijvoorbeeld als we een standpunt moeten formuleren. De input die jij en je collega’s geven is áltijd het uitgangspunt als we om de tafel zitten met het bestuur.

Ready for take-off

Ik kijk ernaar uit om KLC-cabinemedewerkers te ondersteunen bij alle belangrijke stappen die ze zetten. De meesten van hen zijn net begonnen, dromen van verre reizen en hebben veel zin in hun KLC-avontuur. Die frisse, jonge, ambitie zou het bestuur tot in haar vingertoppen moeten omarmen, want uiteindelijk is het cabinepersoneel hét visitekaartje van de organisatie. Dat lijkt het bestuur nu soms uit het oog te verliezen. Wil je tevreden passagiers? Dat kan alleen als je cabinepersoneel tevreden is en je naar hen luistert. Dat gaan we dus doen, samen met de verenigde KLC’ers: écht luisteren. Doe je mee?’

JOUW TOEKOMST, ONZE ZORG

RECENT NIEUWS

Het is nog niet zo lang geleden dat we de huidige cao

>>

Wij krijgen best veel vragen. De meestgestelden hebben we voor je op

>>

Krijg een deel van je lidmaatschap terug via de cafetariaregeling Voor een

>>