Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

Regulier overleg April/Maart 2025

Heb je ons gemist? Vorige maand hebben wij geen nieuwsbrief verstuurd, onze excuses daarvoor. Maar vandaag zijn we er weer met belangrijk nieuws van april en maart!

Afgelopen dinsdag 13 mei zaten wij met KLC om tafel voor het maandelijkse regulier overleg. Daar spraken we over onderwerpen zoals het CS-examen, de instroomplanning, de inzet van wetleases én de LELR dagen. Natuurlijk praten we je graag bij en zijn we benieuwd naar jouw mening of ervaringen bij enkele punten. Lees je mee?

Digitaal ziekmelden

Het zal je niet ontgaan zijn, maar sinds 1 mei moet je je ook digitaal ziekmelden. Op basis van antwoorden op de gestelde vragen in het formulier, kun je een aanvullende vragenlijst krijgen. Met deze vragenlijst wordt gekeken of jij sneller bij een bedrijfsarts terecht kunt, mocht dat nodig zijn. Heb jij opmerkingen, suggesties of wil je jouw ervaring delen over deze nieuwe stap? Mail ons gerust.

Latere stand-by

Na veel vragen over de latere stand-by diensten die plotseling op de roosters verschenen hebben wij KLC gevraagd waarom dit gebeurt. KLC gaf aan dat dit te maken heeft met de aanpassing van de dienstregeling. Er wordt ook niet uitgesloten dat dit niet vaker gaat gebeuren. De vroege BCN zal per 1 juni worden uitgevoerd door de wetlease partij. Maar sinds 1 mei hebben we wel de late LIN erbij gekregen. KLC gaf aan in het vervolg hier een nieuwsbericht aan te wijten.

CS- vs. SCA-examen

Er is nog onduidelijkheid over waarom er een verschil zit in het maken van het CS-examen ten opzichte van het SCA-examen. Dit wordt momenteel uitgezocht. We hopen snel meer duidelijkheid te kunnen geven over waarom én of dit wellicht in de toekomst wordt aangepast.

Superjokers, nieuwe spreiding in de maak?

We krijgen nog geregeld vragen van jullie over de superjokers, de werking ervan en hoe dit anders zou kunnen. Wij bespreken op korte termijn opties met KLC, denk dan bijvoorbeeld aan een andere spreiding in een week of een vast aantal superjokers per seizoen. Wij kijken natuurlijk naar mogelijkheden over hoe we dit kunnen verbeteren, maar misschien heb jij hier ook ideeën over? Laat het ons weten, jouw input nemen we mee!

LELR & doorstroom

We krijgen steeds vaker e-mails of Instagram berichten over de toezegging van LELR dagen bij collega’s die doorstromen. Wij hebben dit onderwerp aangekaart bij KLC en daar het is onderstaande uitgekomen.

Na rectificatie hebben alle collega’s die eerst 1 of 2 LELR-dagen op de teller hadden nu 6 dagen staan. KLC corrigeert bij afbouw wanneer iemand doorstroomt en de dagen worden naar rato ‘afgerekend’ bij doorstroom. Discussiepunt blijft wie verantwoordelijk is bij overschrijding: de CA of KLC? Wij vinden dat KLC dit moet bewaken; KLC wijst op de eigen verantwoordelijkheid van de CA. Daarbij ligt er voor ons ook nog een duidelijk verschil: heeft de CA de dagen zelf aangevraagd of zijn ze ingepland door KLC zonder aanvraag, in het laatste geval zou er wat ons betreft geen afrekening horen te zijn.

Uitzonderlijke situaties? Mail ze gerust, dan nemen we die mee!

Meer M+ vluchten, hogere werkdruk?

Door tekorten bij de 737 en Neo vliegt KLC meer M+ vluchten, met zwaardere roosters tot gevolg. Hoewel minder dan 5% van de diensten langer is dan 10,5 uur, wordt er gekeken naar evenredige werkdrukverdeling. We vliegen, mede door de tekorten bij KLM, momenteel 6 lijnen meer dan gepland.

Vervoersbeleid

Automatisch de opkomsten in het systeem in plaats van dat de CA dit iedere opkomst zelf moet doen? Het kan nog even duren, maar het is in de maak.

InterCity Direct vergoeding? Hierover is nog discussie met KLM of deze vergoeding bij de CA hoort of dat KLM deze hoort te vergoeden. Voor ons is het simpel en zou deze vergoeding bij de werkgever horen.

Wetlease arbeidsomstandigheden & HOP

Momenteel wordt er gewetleased bij verschillende partijen. Natuurlijk vinden we het belangrijk dat er bij de wetlease partijen ook goede arbeidsomstandigheden zijn. We bespreken dit dan ook met KLC.

Door de NAVO-top eind juni komen er waardevolle slots vrij. KLC zet een HOP-kist in voor de NTE-route, met Franse/Engelse crew en KLC-product. Op ICA-vluchten naar New York vliegt 6 dagen per week een AF-cockpit met KLM-cabine. Weer een mooi voorbeeld van samenwerking binnen de KL/AF-groep én dit zorgt voor extra slots die KLM/KLC op deze wijze toch kan toe eigenen.

Instroom & doorstroom, alle hens aan dek!

In juli en september worden twee extra instroomklassen toegevoegd, totaal zijn er nu 18 klassen met nieuwe collega’s in 2025. Er zijn wat capaciteitsproblemen (drukte bij KLC en te weinig vliegers 737/NEO), maar het streven blijft om iedereen met een dienstverband langer dan 5 jaar door te kunnen laten stromen dit jaar. Let wel! Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden en dit is allemaal heel afhankelijk van zowel de vraag bij KLM als de capaciteit bij KLC.

Verzuimcijfer zakt!

Goed nieuws: het verzuim is na 1,5 jaar eindelijk weer onder de 10% gezakt!

Tot slot

Zoals altijd: heb jij vragen, suggesties of signalen over deze (of andere) onderwerpen? Of sta je op het punt van doorstroom en loop je ergens tegenaan? Laat het ons weten via klc-cabine@unie.nl, we denken graag met je mee!

Met vriendelijke groet,
Team KLC De Unie

Amanda
Naomi
Chakira
Gertjan