Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

Regulier overleg juli 2024

Zoals bekend hebben we iedere maand overleg met KLC over de lopende zaken. Hierin dragen we zelf onderwerpen aan, maar nemen we ook de onderwerpen mee die bij je spelen. Dank weer voor alle input! 

Update nieuw vervoersbeleid 

KLM is momenteel druk bezig met het opzetten van het nieuwe vervoersbeleid, waarbij medewerkers de gelegenheid krijgen om gratis met het OV te reizen van en naar de werkplek. De verwachting is nog steeds dat het beleid in Q4 live gaat, maar hier zijn nog geen definitieve data over genoemd. Tegen de tijd dat het beleid live gaat, zullen alle medewerkers uiteraard goed geïnformeerd worden, zowel offline als online. Wordt vervolgd! Overigens is de lease fiets wel al live. Voor meer informatie hierover, verwijzen we jullie graag door naar de KLC-portal. 

Nevenregeling

Bij KLC hebben maar liefst 1 op de 5 collega’s een nevenfunctie. Voor hen is er een bepaalde regeling met specifieke afspraken. Deze regeling is niet opgenomen in onze cao en daarom is het ook geen onderwerp voor de cao-onderhandelingen. Binnenkort zullen er wat aanpassingen komen in de nevenregeling, aldus KLC. Er wordt met name gekeken naar de feestdagen, daar moeten duidelijkere afspraken over gemaakt worden. KLC verwacht binnen een maand een concept klaar te hebben. Dit concept zal uiteraard eerst langs de vakbonden gaan, voor het definitief gemaakt wordt. 

Superjoker problematiek

In de afgelopen periode hebben wij ongelooflijk veel meldingen van onze leden ontvangen over het niet in kunnen zetten van de Superjokers. Dan hebben we het met name over de weekenddagen die binnen een paar minuten na het uitgeven van de jokers al vol waren. 

Wij snappen dat dit voor een grote groep behoorlijk frustrerend en teleurstellend kan zijn. Zeker als jij een belangrijke dag in de toekomst hebt, waarvoor je je Superjoker wilde gebruiken. Inmiddels hebben we dit meerdere keren met KLC uitvoerig besproken. Ook zij zien dat dit een ongewenste situatie is voor het personeel.Daarom gaan we kijken naar een oplossing voor het eerlijk verdelen en inzetten van de Superjokers in weekenddagen.

Hoe dat precies vormgegeven gaat worden, zal in komende overleggen duidelijk worden. Vanuit de vakbonden én KLC wordt er nu eerst onderzoek naar gedaan. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!

Daarnaast hebben wij aan KLC gevraagd wat er gebeurt met reeds geaccepteerde Superjokers van doorstromende collega’s. Die dagen worden namelijk niet meer benut, maar blijven wel in het systeem staan. KLC heeft laten weten dat zij per doorstroomgroep handmatig gaan kijken naar welke Superjokers niet meer gebruikt zullen worden, zodat dat plekje weer vrijkomt in het systeem. 

Stand-by diensten

We hebben van meerdere leden meldingen ontvangen dat zij erg veel stand-by diensten krijgen ingeroosterd, terwijl andere collega’s nauwelijks stand-by staan. Het gevoel van een oneerlijke verdeling is het gevolg en daarom hebben wij KLC om cijfers gevraagd om in te kunnen zien hoe de reservediensten verdeeld worden. De cijfers tonen een gemiddelde aan per contractpercentage, waaruit blijkt dat het aantal reservedagen naar redelijkheid verdeeld wordt over het personeel. Alleen bij collega’s die 50% werken zien we een lichte afwijking. We zien dat sommige collega’s veel stand-by staan, dit hebben wij teruggekoppeld aan KLC. In onze cao is opgenomen dat een CA maximaal 9 stand-by diensten mag hebben per 4 rollende weken. Aangezien dit een cao-onderwerp betreft, dient dit te worden besproken tijdens de cao-onderhandelingen. Uiteraard zullen we hierover binnenkort een uitvraag doen bij onze leden. Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn in jullie ogen mogelijke oplossingen? 

Vliegen onder de rang

Soms krijgen wij vragen van leden waarom zij relatief vaak onder de rang worden ingedeeld. We hebben dit aan KLC gevraagd en bespraken hierover het volgende. Per cyclus zijn er ongeveer 2000 pairing in totaal. Hiervan zijn er 118 onder de rang voor de CS en 230 voor de CA1. 

Momenteel is er een grote plusbezetting in de CA1 groep en redelijke grote plusbezetting in de CS groep. Dit is nodig om toekomstige doorstroom te kunnen blijven faciliteren, maar dat betekent dus ook dat er af en toe onder de rang gevlogen wordt. 

Re-integratie en doorstroom

Zit je in een re-integratietraject en komt je doorstroom er mogelijk aan? Dan wil je uiteraard weten welke regels en procedures er voor jou gelden. Drie maanden voor jouw doorstroomdatum wordt er door KLC en KLM getoetst of jij klaar bent om door te stromen. Er wordt een filecheck gedaan en er wordt gekeken of jij inzetbaar bent. Om die reden dien je als CA 3 maanden actief te vliegen in jouw eigen percentage. Er kunnen in sommige gevallen andere afspraken gemaakt worden. In dit geval is maatwerk van toepassing en zal er gezamenlijk naar een plan worden gekeken. 

Planning vloot en personeel

De instroom van nieuwe collega’s is met 1 klas verminderd. De CA1 promoties zijn daartegen uitgebreid met 2 klassen en de CS-klassen blijven hetzelfde. Ook in de doorstroom zien we in de potloodplanning geen veranderingen voor dit jaar. Momenteel zijn er 18 E2’s operationeel. Daar zullen er nog 7 bij komen in de toekomst. De planning hiervan staat nog niet vast. 

De verzuimcijfers zijn weer iets gestegen ten opzichte van voorgaande maanden. 

Overzicht roosterverzoeken

Naar aanleiding van meerdere vragen en onduidelijkheden vanuit onze leden, hebben wij KLC gevraagd om een kijkje te krijgen in het verzoekensysteem. Hoeveel verzoeken worden er daadwerkelijk toegekend, wat wordt er veel aangevraagd en wat is wat minder populair?

KLC heeft ons een overzicht laten zien met cijfers en gemiddelden. Uiteraard staan hier geen namen bij en is dit allemaal anoniem, puur statistieken dus. Het zal je niet verbazen, maar de meeste verzoeken worden gedaan voor time off requests. Hiervan wordt 83% toegekend.

Specific flights zijn ook populair, maar daar zien we een lagere toekenning van circa 40%. 

Dan zijn er nog de “one day off requests” waar onze leden vaak over vallen, omdat de verzoeken vaak niet toegekend kunnen worden en je dus niet je LELR dagen kwijt kunt. 

Reden hiervan is dat er soms wel 50 van die verzoeken aangevraagd worden, veelal voor de weekenden. Daarvan kunnen er tussen de 3 en 5 verzoeken gehonoreerd worden. Dat houdt in dat er dus veel afgewezen wordt. KLC geeft hierbij aan dat ze de reserves voor die dagen hard nodig hebben voor bijvoorbeeld unfit meldingen. Hierdoor is de reservepot snel leeg en is er dus weinig tot geen ruimte voor het toekennen van de LELR dagen. Wij begrijpen dat dit erg teleurstellend kan zijn voor het personeel. Daarom gaan we onderzoeken wat hierin mogelijk anders zou kunnen. Dit valt samen met andere aspecten zoals de Superjokers en de reguliere vrij verzoeken, stand-by diensten etc. 

Berekening van FDP en DP

Er kwamen wat vragen in de mail binnen over het berekenen van de FDP. In onze cao hebben we opgenomen dat bij een werkdag van langer dan 10 uur, jij recht hebt op een dubbele verlofopbouw van 0.8 punten. Let hierbij op dat die 10 uur betrekking heeft op de uiteindelijke uitvoer van de vlucht. De FDP wordt altijd na afloop automatisch berekend. 

Voorbeeld:
Je hebt een geplande FDP van 10 uur en 15 minuten, maar je landt 20 minuten eerder. Dan is jouw werkdag 9 uur en 55 minuten en heb jij geen recht op dubbele verlofopbouw.

Andersom hetzelfde:
Heb jij een geplande FDP van 9 uur en 15 minuten, maar kom jij een uur te laat aan waardoor je werkdag 10 uur en 15 minuten is, dan heb jij wel recht op de dubbele puntenopbouw.

Je kunt dit zelf in de gaten houden door je monthly overview door te lopen.

Cao-onderhandelingen

Onze cao loopt af op 1 maart 2025. Dat betekent dat er weer nieuwe cao-onderhandelingen aan gaan komen. Er zijn nog geen officiële data gepland voor de onderhandeling, maar wij hebben wel de wens uitgesproken om op tijd met de verkennende gesprekken te starten. Zoals je van ons gewend bent, zullen wij weer diverse enquêtes bouwen om jullie, onze leden, te vragen wat jullie belangrijk vinden. Binnenkort hierover meer! 

Hersteld melden na ziekte

Wanneer je ziek bent geweest en je je vervolgens weer hersteld meldt via Crew Control, bespreek je vaak samen per wanneer jij weer inzetbaar bent. Hier zijn geen vaste regels over opgenomen. Maar in de basis is het zo dat wanneer jij je “per vandaag” beter meldt, dat je dan direct weer inzetbaar bent, even afhankelijk van welk tijdstip je dat doet natuurlijk. 

Afscheid Roos en Renée

De doorstroom is inmiddels ook in aantocht voor onze Roos en Renée. Beide dames zullen op 12 augustus hun cursus bij KLM gaan starten. Dit betekent helaas ook dat zij het team gaan verlaten en het stokje overdragen aan Naomi, Amanda en Chakira. We hebben al een gezellig diner met het hele bestuur gehad (oud én nieuw), om het afscheid te vieren en terug te blikken op een waanzinnige periode vol successen. Roos en Renée blijven zich de komende weken natuurlijk gewoon nog inzetten voor KLC De Unie en onze leden en krijgen een online afscheid op onze Instagram pagina. 

Daarnaast hebben wij een nieuw bestuurslid aan jullie voor te stellen. Ze werd eerder in deze mail al genoemd; Chakira Sens. Chakira is de afgelopen 2 maanden door ons ingewerkt en gaat officieel 1 augustus van start met haar werkzaamheden voor KLC De Unie. Meer weten over Chakira? Houd onze socials in de gaten! 

Zoals je hebt gelezen is er weer erg veel besproken. Heb je hier vragen over of wil je een onderwerp aandragen voor het volgende overleg? Dan horen we dat heel graag van je!

Met vriendelijke groet, 
Team KLC De Unie 

Roos
Renee
Naomi
Amanda
Chakira
Mandy 

JOUW TOEKOMST, ONZE ZORG

RECENT NIEUWS

Het is nog niet zo lang geleden dat we de huidige cao

>>

Wij krijgen best veel vragen. De meestgestelden hebben we voor je op

>>

Krijg een deel van je lidmaatschap terug via de cafetariaregeling Voor een

>>