Dit is een website van vakbond De Unie
voor het cabinepersoneel van KLM Cityhopper

Uitspraak kort geding: Voorzieningenrechter heeft gesproken

Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM Cityhopper, hebben onlangs een kort geding aangespannen tegen de Staat inzake het besluit om komend seizoen het aantal vliegbewegingen op Schiphol flink te beperken. De rechter heeft nu geoordeeld dat hierbij niet de juiste procedure is gevolgd. Een positieve ontwikkeling, aangezien de plannen van de Staat een flinke invloed zouden hebben op de positie van KLM als werkgever en daarmee dus op onze toekomst.

In 2008 is met het Luchthavenverkeersbesluit het maximaal aantal vliegbewegingen op Schiphol vastgesteld op 480.000 per jaar. Vanaf 2015 accepteert de Staat een maximaal aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar als aan de voorwaarden van ‘strikt preferentieel baangebruik’ wordt voldaan. Dat houdt in dat de hinder voor de omgeving zo klein mogelijk moet zijn door de juiste inzet van start- en landingsbanen. De Staat voerde dit beleid vooruitlopend op een nieuw Luchthavenverkeersbesluit, waarin deze regels en het maximaal aantal vliegtuigbewegingen van 500.000 zouden worden vastgelegd.

Medio 2022 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer gemeld dat de inwerkingtreding van het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit nog op zich laat wachten omdat in verband met de stikstofproblematiek een natuurvergunning voor Schiphol ontbreekt. De minister meldde ook dat het kabinet een nieuwe balans wil zoeken tussen de belangen van de luchtvaart en de omgeving. Het kabinet wil daarom het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen voor Schiphol uiteindelijk terugbrengen naar 440.000 per jaar. De Staat wil dat in twee stappen doen. Als eerste stap wil zij voor het seizoen vanaf november 2023 tot en met oktober 2024 een tijdelijke regeling invoeren, waarmee het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen alvast wordt teruggebracht naar 460.000. In de tweede stap wordt het maximaal aantal vliegbewegingen beperkt tot 440.000 per jaar.

KLM en een groot aantal andere luchtvaartmaatschappijen zijn het niet eens met het voornemen van de Staat en Schiphol om het aantal vliegbewegingen voor het seizoen 2023/2024 al te verminderen. Zij vinden dat de Staat eerst de procedure had moet volgen die het Europese recht voorschrijft. Zij wijzen erop dat luchtvaartmaatschappijen hun bedrijfsvoering inrichten op de lange termijn. Volgens hen moeten zij daarom kunnen rekenen op behoud van de huidige capaciteit van maximaal 500.000 vluchten totdat een nieuw maximum is vastgesteld. Daarvoor moet de Staat in de voorgeschreven procedure ook de luchtvaartmaatschappijen raadplegen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een uitgebreidere toelichting, dan kun je het hele artikel vinden op rechtspraak.nl. Hier vind je ook de uitspraak, door deze code ECLI:NL:RBNHO:2023:3010 in te vullen in de zoekbalk onder het kopje ‘uitspraken’.

 

RECENT NIEUWS

Het is eindelijk tijd om te stemmen! De aangescherpte teksten zijn binnen.

>>

Wij krijgen best veel vragen. De meestgestelden hebben we voor je op

>>

Krijg een deel van je lidmaatschap terug via de cafetariaregeling Voor een

>>