Gisteren zijn we verdergegaan met de cao-onderhandelingen, althans dat was de intentie. Waar KLC graag inhoudelijk op de gedane voorstellen ingaat zijn wij van mening dat we eerst stappen moeten zetten in het Back on Trackprogramma. Het thema dat we aan dit cao-overleg hangen luidt: ‘’Het is kiezen of delen’’.
We kunnen wel stellen dat we nog geen inhoudelijke stappen hebben gezet. KLC heeft inmiddels gereageerd op onze voorstellen en heeft daarnaast ook zelf voorstellen gedaan maar die snijden wat ons betreft geen hout. Ze zijn vaag geformuleerd en er wordt vooral verwezen naar mogelijke negatieve consequenties voor onze roosters. Dit willen wij verduidelijkt zien. Deze vraag naar verduidelijking betekent niet dat we meegaan in het frame van de gevraagde 5% productieverhoging, maar wel dat we het gesprek gaande houden. Door het gesprek te beëindigen komen we sowieso niet nader tot elkaar.
Zo ver zijn we echter nog niet.
KLC lijkt er niet voor te kiezen om een onafhankelijke werkgever te zijn
Voordat we op de inhoud van de gedane voorstellen ingaan moeten er wat ons betreft eerst keuzes gemaakt worden in het Back on Trackprogramma. Hiermee refereren we aan het feit dat het bedrijf aan alle domeinen een gelijke inspanningsverplichting stelt en daarbij geen rekening lijkt te houden met de al bestaande verschillen in efficiëntie. KLC Cabine kent namelijk al een veel hogere werkdruk dan andere domeinen binnen de groep. De cao is goedkoper, de werkdruk ligt hoger en dus ligt de productiviteit vele malen hoger. KLC blijft vasthouden aan een gelijke inspanning want, zo luidt het argument: ’’We zijn één bedrijf’’.
Tegelijkertijd vindt er bij KLM een multilateraal overleg plaats, waarbij alle bonden (ook cockpit en grond) deelnemen en met elkaar praten over gezamenlijke onderwerpen zoals bijvoorbeeld salaris. Deze afspraken vinden wij ook in onze cao terug. Het zou dan ook niet meer dan normaal zijn dat de bonden vanuit KLC daar ook aan deelnemen, we zetten tenslotte onze handtekening onder een cao waarin deze afspraken worden opgenomen. Je voelt hem vast al aankomen… ’’KLC en KLM zijn twee aparte werkgevers met een eigen cao’’. Snap jij het nog?
Kortom: als wij één werkgever zijn dan geldt dat wat ons betreft voor alle arbeidsvoorwaardelijke afspraken en verwachten wij inspraak in het multilaterale overleg – het is onzinnig om nu te onderhandelen over afspraken die later weer aangepast kunnen worden zonder onze inspraak. Daarnaast mag je dan ook concluderen dat we net zo goed kunnen invliegen in de cao van KLM Cabine. Iets wat de vliegers van KLC jaren geleden al hebben gedaan.
Zo lang men van mening blijft dat we twee aparte werkgevers zijn, is wat ons betreft een opgelegde productiviteitsverhoging van 5% en het klakkeloos overnemen van de afspraken vanuit het multilaterale overleg niet aan de orde.
Het is wat KLC De Unie dus kiezen of delen. Wij hebben KLC gevraagd eerst een keuze te maken of zij een onafhankelijke werkgever wil zijn of toch afhankelijk blijft van ’’moeder KLM’’. KLC gaat dit nu even aan “mijn moeder vragen”. En komt er dan bij ons op terug.
Tot zover deze update. Hoewel er voorlopig nog geen overleg gepland staat zien wij het proces met frisse zin tegemoet en blijven we jullie op de hoogte houden. Wil je in de tussentijd onze voorstellenbrief nogmaals lezen? Klik dan hier.
Met vriendelijke groet,
Team De Unie KLC
Amanda
Naomi
Chakira
Gertjan